Aanpak
Onze aanpak is persoonlijk, deskundig, gedreven en doelgericht. Inlevingsvermogen gecombineerd met vakmanschap. We sluiten aan en gaan op zoek naar de verbinding, gericht op het activeren van het creërend vermogen van individuen. Met de ambitie een structurele bijdrage te leveren aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen.
Dat doen we aan de hand van vijf methoden (zie hieronder):
1. Systeemdenken
2. Structurele dynamiek
3. Communicatiemodel van F. Schultz van Thun
4. Systemisch werk
5. Zelfmanagement van competenties volgens de CH-Q-methode
6. Transactionele analyse
Ieder traject begint met een vrijblijvend intakegesprek om jouw vraag, behoefte en verwachting helder te krijgen en ons aanbod te verduidelijken. Prettig om kennis te maken, zonder verdere verplichtingen. Pas dan ga je beslissen of je deelneemt aan een workshop, training of ontwikkeltraject of ons een offerte laat uitbrengen over een specifiek traject/vraagstuk. Aan het einde van ieder traject vindt er een evaluatiegesprek plaats. Wij streven naar een duurzame relatie met onze klanten.
Onze benadering is gebaseerd op een eigen visie op leren en ontwikkelen en is multimethodisch: wij putten uit een breed scala aan methoden om tot structurele verandering in jezelf en jouw omgeving te komen.
-
Systeemdenken:
individuen, teams en organisaties worden beschouwd als systemen waarbij de afzonderlijke delen onderling afhankelijk zijn. De relaties en verbindingen tussen die delen bevatten kracht. Systeemdenken gaat over het herkennen van patronen in ons dagelijks leven, op het werk, in de vrije tijd enzovoort. Systeemdenken combineert vier disciplines: persoonlijk meesterschap, mentale modellen, (gemeenschappelijke) visie en teamleren.
-
Structurele dynamiek:
grondlegger Robert Fritz heeft naast waardevolle inzichten – in hoe mensen handelen in overeenstemming met de aan hun leven ten grondslag liggende structuren – ook verschillende methoden ontwikkeld om deze structuren niet alleen te herkennen, maar ook te veranderen.
-
Communicatiemodel van F. Schultz van Thun:
in de communicatie tussen mensen wordt er een zender en een ontvanger onderscheiden. Iedere boodschap die uitgewisseld wordt bij communicatie tussen twee of meer personen – hoe kort of triviaal ook – omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke, het expressieve, het relationele en het appellerende aspect.
-
Systemisch werk:
mensen leven, leren en ontwikkelen zich in verbanden; in gezinsverband, in teamverband enzovoort. Elk van deze verbanden kent een eigen dynamiek, met eigenzinnige wetmatigheden en ordeningen die niet door elk individu worden aangestuurd. Systemisch werk maakt de verborgen dynamiek van het verband zichtbaar.
-
Zelfmanagement van competenties volgens de CH-Q-methode:
CH-Q is een verzamelnaam voor een integraal systeem uit Zwitserland om grip te krijgen op de eigen loopbaan en competentieontwikkeling. Je wordt je bewust van je eigen, aanwezige competenties (kennis, bekwaamheden en vaardigheden) en blijft deze ordenen, vastleggen en aantonen in overeenstemming met je – al dan niet veranderende beroeps- en persoonlijke situatie.
-
Transactionele analyse:
De transactionele analyse is een persoonlijkheidstheorie en tegelijkertijd een communicatiemodel. Het model kijkt naar de geschiedenis van de ontwikkeling van mensen en de effecten daarvan op hun communicatie. Het richt zich op het vermogen van de mens om te groeien en te veranderen.